måndag 11 juli 2011

Utmätning och mäskkvarnar

För två veckor sedan blev båten utmätt eftersom vi av misstag glömt att betala amorteringarna. Ingen big deal men för att göra livet surt för banken som återtog båten smorde vi in motorrummet, kylen, proppskåpet, tutan och främre kabinen i avföring. Så går det när man endast håller en medelhög servicenivå! Nåväl. Ett nytt projekt är redan på gång. Via kontakter i Nice leasar vi från och med förra onsdagen en Azimut 100 vilket känns bra. Lite mer yta att röra sig på och lite mer komfort. Dessutom går den att köra på E85 vilket sänker driftskostnaden rejält. Var själv nere och besiktigade båten och konstaterade bland annat att olje- och kylvätskenivåer låg helt rätt. Samtliga instrument fungerar klockrent och båten kommer att partialvaxas innan vi tar över den. Långfinger åt den gnälliga svenska banken, alltså. Nya båten heter just nu "Royal Custard" men det namnet kommer ändras till "The Pen Is Mightier" vilket känns båda bra och trevligt. I samband med namnbytet kommer båten även att kölsträckas och målas om. Maskinbyte och balansering av propellrar följer naturligtvis också. Nuvarande ägaren har även lovat att installera mäskkvarn på nedre akterdäck. Aktuell kvarn är Niedermanns "Proper XL" som klarar i runda slängar 5000 kilo mäsk i timmen. Tror det är en bra kapacitet i lite större vatten. En fråga till er läsare: Mäskar ni endast i samband med fiske eller låter ni kvarnen gå på lågfart mest hela tiden? Kan tänka mig en del gnäll om man snålkör den konstant (från hamnfogdar till exempel) å andra sidan hävdar Niedermann att man får ut fler drifttimmar om man inte håller på och stänger av och sätter på. Sist men inte minst ett kul rekord. Klapp en Dorado på 134 pounds härom veckan. Ligger för godkännande men det blev tydligen gnäll då de hävdar att de vårt anmälningsmejl saknar bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar