måndag 2 november 2009

Ett oväntat samtal

Fredag kväll och exakt en vecka efter debaclet i Guös kristallklara vatten, så ringer självaste Fanstaff och tycker synd om sin svåger.
- Jag har ordnat med fisketid på söndag och syrran har inget emot att jag tar dig med.
Jargongen känns igen men uppskattas stort den här gången, vilken hjälte han är den käre Fanstaff han både ordnar plats tid och utrustning och sedan som gädda på moset fixar han fram ett tillfälligt fiskevisum innan man hinner säga grädde fram och baklänges. Normal procedur vid dylika tillfällen skulle vara liktydigt med veckors väntan innan nästa fisketillstånd ens skulle komma att beaktas av ansvarig myndighet. Nu tog det mindre än en minut! En riktig fantominsats eller fanstaffkredit som man säger i de kuvades skara.

Platsen är naturligtvis den plats där alla avlidna gäddfiskare önskar hamna och som aldrig får yppas vid sitt rätta namn. För enkelhetens skull kallar vi den Gäddsjön och den ligger i södra Skandinavien. Fiskemetod var ny för undertecknad och handlade om att sakta trolla med levande bete. Fanstaff svär något över den tilltagande vinden men båt och 3,00 hästars motor tar oss snabbt och lätt till vår utgångspunkt för fisket. Jag hinner få några snabba instruktioner om drillningsteknik och att jag inte bör vara lika trög som en Bjärredbo vid namn Nusmag som han tog ut för någon vecka sedan. Vi hinner knappt lägga i mörtarna förrän jag fattar att det är någon som ätit upp min mört. Försöker komma ihåg instruktionerna och gör enligt rösten bakom mig ”åt helvete fel” + lite till som inte kan sättas i tryck men vad gör det för höstens första gädda är krokad och jag känner åter det härliga motståndet från en kämpande rovfisk. Medan jag drar hem min fisk ackompanjeras jag av en serie tyska guturala läten som i efterhand visar sig vara ljudet av ett dubbelhugg. Vi drar så klart upp Fanstaffs gädda först och den är givetvis tre ggr så stor som min men dagen fortsätter i dur och vid hemvändandet har jag drillat tre ggr så mycket fisk som självaste Fanstaff.
En härlig söndag som jag vill tillägna alla som inte fått fisk i höst.

1 kommentar:

  1. Sehr schön mein freund Honj.
    Seehr schöön.
    Jetzt hast du ein bißchen wie ein gädda gedenkt und das habt dir resultat gegeben.
    // Herr Prof.

    SvaraRadera